W piątek w godzinach porannych powrócili do lubuskiego przedsiębiorcy uczestniczący w misji gospodarczej do Hiszpanii.
Misja okazała się sukcesem, przeprowadzono wiele interesujących i inspirujących spotkań z hiszpańskimi firmami na terenie regionu Murcja i Katalonia. Uczestniczące w misji firmy podkreślały otwartość przedsiębiorców hiszpańskich, jak i chęć i zaangażowanie we wspólne przedsięwzięcia. Nie jest to jednostkowa opinia, a opinia ogółu przedsiębiorców.
„W czasie misji gospodarczej do Barcelony miałem okazje spotkać się z kilkunastoma firmami. Większość z nich działała w obszarze wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa. Nawiązałem bardzo ciekawy kontakt z producentem lodówek z Włoch który do tej pory nie sprzedawał swoich produktów w Polsce. Zapowiada się ciekawa współpraca” – powiedział Adam Agacki Dyrektor Handlowy firmy Iglotechnik. – „Ponadto bardzo interesującym obszarem moich spotkań i rozmów w Hiszpanii była dystrybucja innowacji firmy Iglotechnik na terenie Hiszpanii. Moja propozycja spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem ze strony hiszpańskich firm.” Firma zainteresowana jest nie tylko sprzedażą swoich produktów, ale również pozyskaniem ciekawych towarów do ich dystrybucji na rynku polskim. Przedstawiciel firmy spotkał się także z producentem okapów kuchennych z Barcelony, który planuje rozpoczęcie sprzedaży swoich produktów w naszej części Europy.
„Rewelacja, zaskoczyło mnie zainteresowanie drugiej strony, są chętni do współpracy” powiedział Tomasz Minkiewicz z Farm Market. Przedsiębiorca zainteresowany był pozyskaniem nowych kontaktów i nowych produktów z branży rolno-spożywczej nieoferowanych na polskim rynku. „Znalazłem to czego szukałem. Spotkania były bardzo owocne, w samej Murcji miałem ich 13.” Przedsiębiorca uczestniczył w spotkaniach z producentami owoców i warzyw oraz przetworów. Spotkania odbywały się również w siedzibach firm np. HortoFortini Espana, gdzie obok rozmów biznesowych była możliwość zapoznania się z technologią produkcji. „Podczas wizytacji miałem przyjemność zobaczyć proces obróbki selera naciowego, od przygotowania pola do uprawy, upraw, poprzez ciecie przy użyciu wody i pakowanie, kończąc na przygotowaniu do wysyłki. Ten produkt należy do kilku które chce ściągać do Polski.„
Podczas misji nie tylko istniała możliwość sprzedaży bądź kupna produktów hiszpańskich, ale również możliwość nawiązania współpracy z instytutami promującymi i wdrażającymi innowacyjne rozwiązania. Szczególnie interesujące wydają się Hiszpanom rozwiązania z obszaru oszczędzania energii i wody. W obszarze tym interesujące wydaje się rozwiązanie firmy Iglotechnik, która wraz z Centrum Energetyki Odnawialnej opracowuje moduł do zasilania urządzeń w energię z fotowoltaiki oraz w wodę z deszczówki. Hiszpanie zapraszają firmę do zaprezentowania urządzenia hiszpańskim przedsiębiorcom zarówno w Madrycie jak i w Barcelonie.
Przedsiębiorcy obok programu informacyjnego o rynku hiszpańskim, uczestniczyli w spotkaniach z instytucjami hiszpańskimi wspierającymi przedsiębiorczość oraz „celowanych” spotkaniach b2b organizowanych przez Polsko – Hiszpańską Izbą Gospodarczą (PHIG).
„Cieszę się bardzo, że PHIG mogła uczestniczyć w przygotowaniu misji biznesowej firm z lubuskiego do Hiszpanii” – powiedziała Zuzanna Gołębiewska – Dyrektor Izby – „Główną część wyjazdu stanowiły bezpośrednie spotkania biznesowe. W proces przygotowania spotkań czynnie były zaangażowane lubuskie firmy, które dokładnie określiły profil pożądanego kontrahenta. Dzięki temu mogliśmy zapewnić dużą frekwencję firm hiszpańskich zainteresowanych nawiązaniem kontaktów.”
W doborze kierunku ważnym aspektem było odpowiednie dopasowanie regionów, tak aby odpowiadały sobie wielkością i potencjałem gospodarczym. Ponadto w przypadku województwa Lubuskiego i Murcji zapowiedziano stworzono grupę roboczą, której zadaniem będzie kontynuacja i rozszerzenie nawiązanej współpracy. Takie instytucjonalne kontakty są bardzo ważne dla wprowadzania polskich firm na rynku zagraniczne.
Wartością dodaną był udział w międzynarodowych targach Alimentaria 2018 w Barcelonie. Alimentaria z Hostelco należą do najważniejszych targów żywnościowych i hotelarskie na świecie. Alimentaria w liczbach: 4500 wystawców z 70 krajów, 150 000 odwiedzających, z czego 30% pochodziło ze 157 krajów.